صورت معاملات فصلی

صورت معاملات فصلی چیست ؟

ثبت و ارسال اطلاعات معاملات در سامانه به دو روش زیر انجام میشود:

روش برخط (online)

در این روش مودی می بایست از طریق سامانه معاملات فصلی، اقدام به ثبت معاملات خود کند.
در این روش معاملات به صورت دستی و آنلاینبه سامانه ارسال می شوند.

روش غیر برخط(offline)

در این روش مودی باید ضمن مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی، اقدام به دانلود و اجرای نرم افزار صورت معاملات فصلی کند. با اجرا این نرم افزار در سیستم، می توان بدون نیاز به اینترنت اقدام به ثبت گزارش ها نمود.فقط در زمان ارسال گزارش ها باید به اینترنت متصل شوید.

بر اساس قانون مالیات های مستقیم، کسانی که باید اقدام به تهیه و ارسال صورت معاملات کنند سه دسته هستند:

  1. دسته اول اشخاص حقوقی (شرکت ها)
  2. دسته دوم اشخاص حقیقی (مشاغل گروه اول)
  3. دسته سوم صاحبان مشاغل مشمول اجرای قانون مالیات بر رزش افزوده

مهلت ارسال صورت معاملات فصلی

مودیان برای ارسال صورت معاملات فصلی تا 45 روز پس از پایان هر فصل فرصت دارند. یه عنوان مثال اگر می خواهید صورت معاملات فصل پاییز را ارسال کنید، حداکثر تا 15 بهمن برای ارسال آن فرصت دارند.

نکته: در صورتی که مشمولین صورت معاملات را ارسال نکنند و یا هرگونه مشکل در ارسال بوجود بیاید، جریمه ای به دنبال دارد.

اگر مودیان صورت معاملات را ارسال نکنند دو حالت دارد:

  • اگر مودیان به طور کلی اقدام به ارسال صورت معاملات نکنند: در این صورت جرمه ای 10 درصدی بر مبلغ معامله در نظر گرفته می شود.
  • اگر صورت معاملات را با خطا و اشتباه ارسال کنند: مواردی همچون عدم درج شماره اقتصادی مودی مالیاتی یا طرف معامله در صورت معاملات، استفاده از شماره اقتصادی دیگر مودیان در، استفاده از شماره اقتصادی خود در صورت معاملات مودیان و موارد این چنینی نیز شامل جریمه 10 درصدی را بر روی مبلغ مورد معامله خواهند شد.

نکته:ممکن است صورت معاملات فصلی را با مالیات بر ارزش افزوده اشتباه بگیرید. صورت معاملات فصلی مالیاتی دریافت یا پرداخت نمی شود؛ بلکه روشی برای شفافیت بیشتر معامله هایی است که مودیان مالیاتی انجام می دهند.

در حالی که مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که مشمولان آن مکلف به ارائه صورت معاملات فصلی می باشند و در نهایت بایستی پرداخت شود.

 خلاصه ویدئوی بالا

در این جلسه چند نکته در مورد تهیه، تنظیم و ارسال صورت معاملات فصلی را بررسی می کنیم. فاکتورها و صورت حساب ها سه نوع هستند: اولین نوع صورتحساب ها و فاکتورهایی که می تواند بین شرکت ها و اشخاص رد و بدل شود صورتحساب های کاغذی است.

صورتحساب های کاغذی همان صورتحساب هایی است که بین شرکت ها در حال رد و بدل شدن است که شامل شماره سریال، تاریخ آن صورتحساب و فاکتور، مشخصات فروشنده و خریدار و آن جنس و کالایی که مورد معامله واقع شده در قالب آن فاکتور کاغذی درج شده است.

یک نوع صورتحسابی داریم که فروشگاه های بزرگ صادر می کنند که اگر قرار باشد که شما به عنوان یک شرکت یک جنسی را از یک فروشگاه معتبر خریداری کنید می توانید درخواست کنید که اسم و مشخصات شرکت را داخل آن عنوان کند که شامل تاریخ صورتحساب، تمام ریز اجناسی که خریداری شده از آن فروشگاه و صورتحساب و فروشنده و خریدار چه کسی است؟

تمام این اطلاعات داخل آن صورتحساب میتوانید مشاهده کنید. نوع سوم صورتحساب، صورتحساب های الکترونیکی است که در رابطه با موضوع صورت معاملات فصلی میرسیم به این نقطه که صورتحساب هایی که به صورت کاغذی که بین شرکت ها رد و بدل شده است را در قالب صورتحساب های الکترونیکی داخل سامانه صورت معاملات فصلی با تمام ریز جزئیات ذکر میکنید که چند نکته دارد که یکی از این نکات عدد حد نصاب معاملات کوچک است که برای امسال که 1399 است 22 میلیون 500 هزار ریال است.

دیدگاه (12)

  • اردلان پناهی پاسخ

    صورت معاملات فصلی به دوصورت هست که من واقعا بعضی جاها مشکل داشتم ویکی از همکلاسی های دانشگاهم آموزشگاه حسابداری شمارو معرفی کرد و گفت که خیلی راضی بوده

    مهر ۱۱, ۱۴۰۲ در ۰:۵۸ ق٫ظ
    • کارشناس پشتیبانی پاسخ

      سلام
      ممنون لطف دارین.

      آبان ۶, ۱۴۰۲ در ۱۲:۰۰ ب٫ظ
  • نادر افخمی پاسخ

    باسلام سوالی که داشتم اینه آیا ویدیو بالا مثل آموزش های حسابداری دیگه تون به صورت پکیج به فروش می‌رسد؟ و اینکه چند دقیقه هست ؟

    مهر ۱۱, ۱۴۰۲ در ۱:۰۰ ق٫ظ
    • کارشناس پشتیبانی پاسخ

      سلام
      بله پکیج ها در سایت هستن و زمان هر مطلب هم مشخصه در سایت

      آبان ۶, ۱۴۰۲ در ۱۲:۰۷ ب٫ظ
  • جلال بیرانوند پاسخ

    این متن و کلیپ آموزشی رو من تونستم یکسری نکاتی رو که از قبل آشنایی باهاش نداشتم بیرون بکشم … تشکر از نویسنده ش … تفاوت‌های روش برخط و غیر برخط برای من واضح شد. ممنون.

    مهر ۲۷, ۱۴۰۲ در ۹:۱۹ ق٫ظ
    • کارشناس پشتیبانی پاسخ

      سلام
      خیلی هم عالی
      موفق باشید.

      آبان ۳, ۱۴۰۲ در ۱۱:۴۷ ق٫ظ
  • علیرضا پاسخ

    مفاهیم بخوبی تجزیه و تحلیل شده به نظرم … مفهوم حدنصاب معاملات کوچک برام حائز اهمیت بود این مقاله بهم کمک کرد تا درک درستی از این مساله پیدا کنم سپاس.

    مهر ۲۷, ۱۴۰۲ در ۹:۲۱ ق٫ظ
    • کارشناس پشتیبانی پاسخ

      سلام
      ممنون لطف دارین.

      آبان ۳, ۱۴۰۲ در ۱۱:۴۴ ق٫ظ
  • نهاوندیان پاسخ

    سلام اطلاعات من از سرفصل این موضوع تا قبل از این بسیار کم بود که به لطف سایت خوبی که دارین، مفاهیم برام واضحتر و قابل درک تر میشن و این سومین مقاله آموزشی سایتتونه که من بررسیش کردم واقعا جای تقدیر داره موفق و پاینده باشین.

    مهر ۲۷, ۱۴۰۲ در ۹:۲۲ ق٫ظ
    • کارشناس پشتیبانی پاسخ

      سلام
      خداروشکر که تونستییم رضایت شما رو جلب کنیم
      هدف مجموعه ما رضایت شماست.

      آبان ۳, ۱۴۰۲ در ۱۱:۳۹ ق٫ظ
  • رضایی پاسخ

    مهلت ۴۵ روزه برای ارسال صورت معاملات فصلی نکته کلیدی متن برای من بود این توضیح با توجه به دسته‌بندی مودیان و جزئیات مالیاتی، راهنمای خوبی برای ارسال معاملات است خیلی خوب گستره موضوع پوشش داده شده 👍

    مهر ۲۷, ۱۴۰۲ در ۹:۲۳ ق٫ظ
    • کارشناس پشتیبانی پاسخ

      سلام
      ممنون نظر لطفتونه.

      آبان ۳, ۱۴۰۲ در ۱۱:۳۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *