تنخواه گردان

تنخواه گردان وجهی است که در شرکت‌ها، سازمان‌ها و … در اختیار فردی که قرار است برای انجام امور جاری شرکت هزینه‌هایی را پرداخت نماید، قرار می‌گیرد. در اکثر مجموعه های کاری استفاده از تنخواه متداول است.

تنخواه گردان

مبلغی که برای آسان‌تر شدن انجام هزینه‌های جزئی شرکت ها و مؤسسات به صورت نقد یا واریز درنظر گرفته می‌شود. این هزینه‌ها بصورت روزانه در اکثر مجموعه ها وجود دارند. این مبلغ در اختیار فردی خاص که مسئول رسیدگی به هزینه‌های پرداختی است قرار می‌گیرد. همانطور که گفته شد بصورت نقدی یا واریز به حساب بانکی آن شخص پرداخت انجام خواهد شد. این شخص وظیفه داردهمه مدارک مربوط به‌پرداخت که به صورت رسید، فاکتور یا قبض می‌باشد، را نزد خود نگه دارد. این امر در مورد هزینه‌های بسیار کم هم باید انجام شود. بطور کلی هر هزینه ‌ای که انجام می‌شود باید رسید، فاکتور یا قبضی برای آن وجود داشته باشد. در پایان دوره مالی که زمان آن درهر سازمان متفاوت است باید کلیه هزینه‌ها و مدارک مربوط به محل هزینه آنها شفاف و مشخص باشد. هزینه‌های جزئی متعدد در پایان دوره به مبلغ قابل توجهی می‌رسند. اگر مدارک آنها توسط تنخواه گردان ارائه نشود، از حساب شخصی وی باید پرداخت شود.

تنخواه گردان پرداخت‌های خدمات و کالاهای مورد نیاز روزمره شرکت را تسریع و درنتیجه جریان فعالیت‌های شرکت مختل نمی‌شوند. پرداخت تنخواه بدون نیاز به صدور چک و یا اوراق بهادار دیگر سرعت کار را بالا می‌برد.

زمان تسویه تنخواه

مبلغ اختصاص داده شده به هر سازمان یا شرکتی بابت تنخواه متفاوت است. این مبلغ با توجه به هزینه‌های روزانه هر شرکت با توجه به وسعت و نوع کار در نظرگرفته می‌شود. مبلغ تنخواه ازبودجه سالانه به عنوان تنخواه‌گردان تعیین می‌شود و در مقابل رسید به یک یا چند کارمند سپرده می‌شود.

در پایان دوره مالی (که در هر مجموعه زمان متفاوتی دارد) به حساب تنخواه گردان و اسناد خرج‌ها رسیدگی می‌شود. اگر مبلغی از آن باقی‌مانده باشد به صندوق شرکت بازگردانده می‌شود.

 

رسیدگی به اسناد تنخواه گردان

مبلغ پرداختی به پرسنل مربوطه که بعضاً مأمور خرید است، تحویل می شود. فرد مذکور همه وجه خرج شده را که بابت آنها قبض، رسید یا فاکتور دریافت کرده است، نگهداری می‌کند. همه این اسناد به حسابدار تحویل شوند. اسناد حتماً باید داری تاریخ و مبلغ و شرح هزینه باشند. همه هزینه‌ها حتی هزینه‌های مربوط به ایاب و ذهاب باید دارای سند باشند.

چنانچه تنخواه‌ گردان فقط پرداخت کننده باشد و انجام هزینه ویا خرید در محدوده مسئولیت‌های تنخواه دار نباشد، در این حالت برای همه ی پرداخت‌ها برگ پرداخت صادر شده  و صورت خلاصه پرداخت‌های تنخواه بر این مبنا تهیه می‌گردد. سپس تمام اسناد تحویل حسابدار می شود. بعد از تأیید مدیر حسابداری یا مدیر تنخواه بایگانی می شود.

مهمترین اهداف تنخواه گردان حسابداری چیست؟

  1. پرداخت سریع و راحت هزینه‌ها

با استفاده از تنخواه هزینه های جاری و جزئی شرکت با سرعت و دقت بیشتری توسط تنخواه گردان انجام می شود. همچنین در برخی شرایط می‌توان از تنخواه برای پرداخت هزینه‌های مهم و ضروری که امکان دسترسی به امکانات بانکی برای پرداخت آنها وجود ندارد استفاده کرد.

  1. کاهش حجم عملیات‌های حسابداری

تنخواه باعث کاهش حجم عملیات های پرداخت و در پی آن کاهش حجم عملیات حسابداری در یک سازمان یا شرکت می شود. هر چه پرداخت های یک مجموعه براساس پرداخت های بانکی یا صندوق شرکت، پیش برود سرعت در پرداخت کاهش می‌یابد. در این حالت عملیات حسابداری در شرکت طولانی و پیچیده‌تر می‌شود، اما پرداخت بخشی از هزینه‌ها با استفاده از تنخواه برای پرداخت از این فشار می‌کاهد.

  1. کنترل وجوه نقد

کنترل وجوه نقد برای هزینه‌های جزئی و نقدی شرکت، خود موردی مهم است که مدیریت آن با استفاده از حساب تنخواه‌گردان بسیار آسان خواهد شد.

 

اسناد تنخواه

در تنخواه گردانی اسناد زیر حائز اهمیت هستند:

  • برگ پرداخت تنخواه
  • مجوز ایجاد تنخواه
  • فهرست صورت هزینه‌های تنخواه

 

روشهای ثبت  تنخواه گردان

  1. روش تنخواه گردان ثابت

 در این روش با اولین پرداخت وجه به حساب تنخواه ثبت بدهی زده می‌شود و حساب تنخواه بدهکار می‌گرد.د در پایان دوره معین ثبت معکوس آن انجام می شود و به همراه آن ثبت سند هزینه‌ها زده می‌شود.

در این روش چون مبلغ وجه برای مدت زمانی خاص نزد تنخواه گردان باقی می‌ماند و پس از آن صورت هزینه‌ها ارسال می‌گردد، و باتوجه به آیین‌نامه تحریر دفاتر از نظر مالیاتی چندان مورد استفاده‌ی موسسات قرار نمی‌گیرد.

  1. روش تنخواه گردان متغیر

در روش متغیر برعکس روش ثابت به محض اینکه اسناد هزینه ارائه شد، ثبت بستانکاری تنخواه زده می‌شود. همچنین برای هزینه‌های آتی آن شارژ مجدد انجام می‌پذیرد.

 

نمونه هزینه‌هایی که زیرمجموعه تنخواه قرار می‌گیرند

  • هزینه ملزومات اداری مانند کاغذ و خودکار
  • هزینه پیک
  • هزینه پذیرائی (صبحانه، ناهار، چای و …)
  • خرید انواع گل و گیاه و یا سایر اقلام تزیینی

 

حسابدار واقعی شو!

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • نگاره
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • موجودی
  • در دسترس بودن
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیح
  • محتوا
  • وزن
  • ابعاد
  • ویژگی‌ها
مقایسه
علاقه مندی ها 0
Open wishlist page Continue shopping